یادداشت

نقش زنان در پشت پرده پیام های بازرگانی (فرهنگ مصرف گرایی)

نقش زنان در پشت پرده پیام های بازرگانی (فرهنگ مصرف گرایی)

تأثیر تبلیغات بر روی جامعه رسانه به عنوان یکی از ارکان زندگی امروز، نقش انکارناپذیری در جامعه پذیری و اعطای نقش به اعضای خود ایفا می کند و به همین دلیل محتوای آن نقشی تأثیرگذار در رسیدن به این هدف برعهده دارد. تصویری که رسانه از زن و نقش وی در ...

من، چادر بپوشم! ( عفاف و اخلاق )

– باشه قبول، حجاب یکی از فروعات اسلامه و مقدارش و نوعش هم همونیه که توی رساله های عملیه اومده. من پذیرفتم.خوبه؟

+ آفرین عزیزم . درست زدی به هدف.

– خب نمی شه برای اینکه بیشتر با حجاب آشنا بشم و خیالم هم راحت بشه آیات و روایات پیرامون حجاب رو برام بگی؟

+ چرا حتما اشاره می کنم ولی قبل از ذکر آیات و روایات پیرامون حجاب باید به یک نکته مهم بپردازم و اون اینکه اصولا حجاب در یک پکیج بزرگتر و مجموعه ای وسیع تر در معارف اسلامی و قرآنی مطرح و تبیین می شه. یعنی ما در معارف الهی خودمان یک مفهوم بالاتر و جامع تری داریم به نام عفاف و اخلاق جنسی که اسلام برای تحقق این مفهوم و ارزش در جامعه انسانی- اسلامی، یک سری دستورات زیر مجموعه ای طراحی کرده که یکی از اونها نحوه حجاب و پوشش زنان و مردان در سطح جامعه و به عبارت دیگر در برابر نگاه های نامحرم است.

متاسفانه توی این گفتگو مجالی برای پرداختن مبسوط به مبحث بسیار مهم و کلیدی عفاف نداریم و ان شاء الله در یک فرصت مناسب دیگه به ابعاد گوناگون و احکام مترقی اسلام توی این حوزه و تعیین زوایای جامعه شناختی و روان شناختی اون خواهیم پرداخت.
اما در مورد سوال شما دوست عزیزم پیرامون آیات و روایات.

خداوند متعال در آیه ۳۱ سوره مبارکه نور می فرماید :
*…وَ لیَضرِبنَ بِخٌمٌرُهِنَّ علی جُیوبِهِنَّ…*یعنی :«زنان (اطراف) روسری های خود را به سینه خود افکنند (تا گردن و سینه آنان پوشانده شود.)»
در لغت عرب خُمُر جمع خِمار است به معنای پوشش و ستر. به شراب و هر مایع مست کننده دیگری هم خَمر می گویند چرا که با مستی ای که ایجاد می کند حواس ظاهری و باطنی را می پوشاند. روسری زنان را نیز خِمار گویند چون زنان با آن سر خود را می پوشانند.
این آیه در حالی نازل شده است که زنان عرب تا قبل از نزول آیه گوشه روسری های خود را به پشت گوشهایشان می انداختند و از پشت سرشان گره می زدند و این عمل سبب می شد که گردن و بالای سینه آنان هویدا و نمایان گردد.

آیه دیگر پیرامون اصل حجاب ….

ادامه دارد…

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.