یادداشت

نقش زنان در پشت پرده پیام های بازرگانی (فرهنگ مصرف گرایی)

نقش زنان در پشت پرده پیام های بازرگانی (فرهنگ مصرف گرایی)

تأثیر تبلیغات بر روی جامعه رسانه به عنوان یکی از ارکان زندگی امروز، نقش انکارناپذیری در جامعه پذیری و اعطای نقش به اعضای خود ایفا می کند و به همین دلیل محتوای آن نقشی تأثیرگذار در رسیدن به این هدف برعهده دارد. تصویری که رسانه از زن و نقش وی در ...

فدایی حجاب

آیت الله آقازاده خراسانی
فدایی حجاب
هنگامی که رضاخان کشف حجاب اجبارى را به اجرا گذاشت، مرحوم آیت اللّه میرزا محمد خراسانی مشهور به آقا زاده -فرزند آخوند خراسانی صاحب کفایه الاصول- همراه علماى دیگر، اعتراض شدید خود را اعلام نمود.
سایر علماى برجسته مشهد نیز مانند: آیت اللّه العظمى حاج آقا حسین قمى، آیت اللّه شیخ هاشم قزوینى، آیت اللّه سید عبداللّه شیرازى، آیت اللّه سید على اکبر خویى، آیت اللّه شیخ غلامحسین قزوینى، آیت اللّه سید على سیستانى و… در بیت آیت اللّه العظمى سید یونس اردبیلى اجتماع کردند و اعتراض خود را طىّ تلگرافى به رضاخان، ابلاغ نمودند. این تلگراف، با امضاى ۳۱ نفر از علماى برجسته مشهد، مزیّن شده بود.
پس از کشتار فجیع مسجد گوهر شاد به دست مزدوران رضاخانى، چون رژیم پهلوى احتمال قیام عمومى را مى داد، همه علماى مبارز را دستگیر کرده و از مشهد تبعید نمود. از جمله تبعیدشدگان به تهران سه نفر از مراجع برجسته بودند که عبارتند از: آیت الله حاج آقا حسین قمى، آیت اللّه سیدیونس اردبیلى و آیت الله شیخ محمد آقا زاده.
مرحوم آیت اللّه آقازاده وقتى به تهران رسید، به دستور رضاخان خلع لباس شد، و در دوره سرپاس مختارى (رئیس شهربانى وقت) با تزریق آمپول هوا به دست دکتر احمدى به شهادت رسید و در روز ۳۱ ذیقعده سال ۱۳۵۶ در جوار حرم مطهر حضرت عبدالعظیم علیه السلام به خاک سپرده شد.
آرى او در سن ۶۲ سالگی به خاطر مبارزه با کشف حجاب، جان خود را فدا کرد تا امّت اسلام بیدار گردند، و دستور حجاب را پاس دارند، و در برابر بى حجابى، مقاومت نموده و حریم حجاب و عفاف را از گزند دشمنان و غرب زدگان، و مزدوران استعمار حفظ نمایند.

آیت الله شهید بهشتی
همچون معلمی دلسوز
دختر شهید آیت الله دکتر سید محمد حسینی بهشتی می‌گوید:
هرگز در برخوردشان با من، امر به داشتن حجاب و رعایت موازین شرعی نمی‌کردند؛ زیرا اعتقاد داشتند اجبار موجب دوری جوانان از اسلام می‌شود و باید با شیوه مطالعه و بررسی در مسایل، انتخاب را به عهده خود نوجوان گذاشت.
در اروپا و سفر آلمان نیز هرگز مرا وادار به داشتن حجاب نکردند؛ بلکه چون معلمی دلسوز و مهربان، ساعت‌ها در این خصوص با من به بحث پرداختند که برایم بسیار راه گشا بود.
زیرا وقتی به آلمان رفتیم، تازه به سن تکلیف رسیده بودم و برایم بسیار سخت بود که در آن جامعه بی‌بند و بار اروپا به حجاب معتقد و ملتزم باشم؛ اما ایشان با آگاهی دادن و ایجاد امکان مقایسه بین دین مسیحیت و اسلام و بیان وظایف و مسئولیت دختران در اسلام، سبب شد با آگاهی کامل و به رغم دشواری‌ های بسیار و دشنام ‌هایی که از سوی گروه هم سن خود می‌ شنیدم، به حفظ حجاب و رعایت دیگر دستورات شرعی بپردازم.
(ماهنامه پیام زن، سال هفتم، ش پنجم، مرداد ۱۳۷۷، ص۶۰٫)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.