یادداشت

نقش زنان در پشت پرده پیام های بازرگانی (فرهنگ مصرف گرایی)

نقش زنان در پشت پرده پیام های بازرگانی (فرهنگ مصرف گرایی)

تأثیر تبلیغات بر روی جامعه رسانه به عنوان یکی از ارکان زندگی امروز، نقش انکارناپذیری در جامعه پذیری و اعطای نقش به اعضای خود ایفا می کند و به همین دلیل محتوای آن نقشی تأثیرگذار در رسیدن به این هدف برعهده دارد. تصویری که رسانه از زن و نقش وی در ...

جنبه های فردی و اجتماعی حجاب از نظر قرآن

مقوله «پوشش و استتار بدن» به عنوان جزء جدایى‏ ناپذیر حیات انسانى و مصداق اصلى حجاب، امرى کاملاً مشهود و بى‏ نیاز از تعدیل است. به جنبه های فردی و اجتماعی حجاب از نظر قرآن، که قابل تصوّر است می پردازیم:
_ کارکردهاى فردى: همچون پاسخگویى به نیاز فطرى «خوداستتارى» و تأمین امنیّت در برابر گرما و سرما.
_ کارکردهاى اجتماعى: هویّت‏ بخشى و ایجاد امنیّت اجتماعى از جمله این کارکردهاست، چراکه نوع پوشش و حجاب، نشان‏ دهنده سنّت‏ها، ارزش‏ها و باورهاى یک جامعه است.
_ اسلام، حجاب را از مصادیق مهمّ تحقق امنیّت اجتماعى در جامعه معرّفى کرده است و چالش‏ها، زمینه ‏ها و راهبردهاى بسیار مهمّى را براى شکوفایى ذهن نواندیش افراد جامعه در این مورد تبیین نموده است.
زن با عنصر حجاب اسلامى، نه تنها به تهذیب، تزکیه نفس و ملکات نفسانى پرداخته و قرب الهى را فراهم مى‏سازد، بلکه باعث گسترش روزافزون امنیّت اجتماعى و ایجاد زمینه‏ هاى جهت رشد معنوى مردان مى‏ گردد؛ همچنان که خداوند سبحان، خطاب به پیامبر اکرم‏ (صلى الله علیه و آله و سلم) مى‏ فرماید: به مردان مؤمن بگو تا چشمان خود را از نگاه ناروا بپوشانند و فروج و اندامشان را محفوظ دارند، که این بر پاکیزگى جسم و جان ایشان، بهتر است.
همچنین مى‏ فرماید: به زنان و دختران خود و به زنان مؤمن بگو که خویشتن را با چادرهاى خود بپوشانند که این کار براى آن است که آنها به عفّت شناخته شوند تا از تعرّض و جسارت، آزار نکشند (در امنیّت کامل باشند) ؛ خداوند در حقّ خلق، آمرزنده و مهربان است.

_ همان‏گونه که ذکر گردید، حجاب و پوشش اسلامى براى مردان و زنان، غرایز، التهاب‏ هاى جسمى و معاشرت‏ هاى بى‏ بند و بار را کنترل نموده، بر تحکیم نظام خانواده مى ‏افزاید. همچنین از انحلال کانون مستحکم و پایدار زناشویى جلوگیرى نموده و امنیّت اجتماعى را فراهم مى‏ سازد. حال اگر کسانى با نگرش دینى، اسلامى یا با رویکرد جامعه‏ شناختى و روان‏شناسى به چنین کارکردها و تأثیرات مطلوب، به ویژه تأمین امنیّت اجتماعى پى ببرند، نه تنها هدفمندانه، زندگى مى‏ کنند، بلکه براى رفتارها و اندیشه‏ هایشان دست به گزینش مى‏زنند تا به اهداف متعالى الهى و انسانى دست یابند. از این ‏رو به مسأله حجاب نیز به عنوان راهبردى کارساز جهت تأیید و ترویج ارزش‏هاى اجتماعى، تأمین‏ کننده سعادت آدمى و منشأ قرب الهى مى‏ نگرند.

بنابراین، پوشش اسلامى به منزله یک حفاظ ظاهرى و باطنى در برابر افراد نامحرم، قلمداد مى‏شود که مصونیت اخلاقى، خانوادگى و پیوند عمیق میان حجاب ظاهرى و بازدارى باطنى و از همه مهمّ‏تر امنیّت اجتماعى را فراهم مى‏سازد و پیشینه آن به اندازه تاریخ آفرینش انسان است؛ چراکه پوشش و لباس هر بشرى، پرچم کشور وجود اوست.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.