یادداشت

نقش زنان در پشت پرده پیام های بازرگانی (فرهنگ مصرف گرایی)

نقش زنان در پشت پرده پیام های بازرگانی (فرهنگ مصرف گرایی)

تأثیر تبلیغات بر روی جامعه رسانه به عنوان یکی از ارکان زندگی امروز، نقش انکارناپذیری در جامعه پذیری و اعطای نقش به اعضای خود ایفا می کند و به همین دلیل محتوای آن نقشی تأثیرگذار در رسیدن به این هدف برعهده دارد. تصویری که رسانه از زن و نقش وی در ...

خبرنامه

آثار خویشتن داری و عفاف

«خویشتن‏ داری»، توانایی برجسته روحی به انسان می‏دهد تا وی در برابر هجوم سرکش هوا و هوس پایداری کند و در فراز و نشیب زندگی، به کمال رسد. انسانی که اعتقاد به اصول و ارزش ها دارد؛ در واقع، به سرچشمه همه مهربانی‏ ها، لطافت ‏ها، عاطفه‏ ها، عشق‏ ها، زیبائی‏ ها و هنرمندی‏ ها و ابداع ‏ها ایمان دارد و چنین ایمانی، چونان بنیان مرصوص است که هیچ تندبادی، از آزمندی، فزون خواهی و خشونت طلبی نمی‏تواند وی را آشفته سازد. وی را وقار و عزّت و بلندای کوه ماند که دلی شفاف، و پاک دارد چونان پاکی آب زلال در چشمه ‏های رسته از دل کوهساران. این آرامش درونی و برونی، به خویشتن‏ داری انسانی می‏انجامد.

برکات عفاف عبارتند از:
۱ـ آرامش روحی فرد و جامعه (بهداشت روانی): با عفاف و خویشتن‏ داری می‏توان از هرز رفتن استعدادها، توانایی ‏ها و امکانات جلوگیری نمود و به بالندگی هنجارها و ارزشها یاری نمود: «از نظر اسلام محدودیت کامیابی جنسی به محیط خانوادگی و همسران مشروع از جنبه روانی به بهداشت روانی اجتماع کمک می‏کند» پایبند نبودن به حجاب، آرامش خانواده و جامعه را برهم زده و به التهاب دامن می‏زند: «فلسفه پوشش و منع کامیابی جنسی از غیر همسر مشروع از نظر اجتماع خانوادگی این است که همسر قانونی شخص از لحاظ روانی عامل خوشبخت کردن او به شمار می‏رود؛ در حالی که در سیستم آزادی کامیابی، همسر قانونی از لحاظ روانی یک نفر رقیب و مزاحم و زندانبان به شمار می‏رود. و درنتیجه کانون خانوادگی بر اساس دشمنی و نفرت پایه‏ گذاری می‏ شود.»

۲ـ پایداری نظام “خانواده”: رعایت عفاف در رفتار و گفتار، خانواده را سالم و آسیب ‏ناپذیر نگه می‏دارد. آیا آنان که با فریب‏کاری، شعار آزادی زن را سر دادند و حجاب را از عفّت، تفکیک کردند، توانستند با ولنگاری زنان در غرب و تشویق مردان هوس‏باز، نظام خانواده را حفظ کنند؟

۳ـ اصلاح زن “شی شده“: امام خمینی، در توضیح نگرش غربی به زن را نگرش به یک کالا، تعبیر زیبایی دارند: «در خصوص زنان، اسلام هیچگاه مخالف آزادی آنها نبوده است. به عکس، اسلام با مفهوم “زن شی شده” و به عنوان شیئ، مخالفت کرده است و شرافت و حیثیّت وی را به وی باز گردانده است

۴ـ عفاف، منشاءِ فرهنگ و ادبیات: همه زیبایی و شکوه تمدن و فرهنگ انسان را در یک کلمه می‏توان خلاصه کرد و آن عشق است. استواری عشق به اسطوره‏ های کمتر دست یافتنی است. زبان عاشقان، زبان شعر است که چون دل پرسوز عاشق، درون سوز است. زبان سرخ و آتشینی که تن نمی‏شناسد و سر بر باد می‏دهد ولی مهربان و ترحّم‏ برانگیز است و حتّی دل معشوق سنگ دل را می‏سوزاند و به تحسین وامیدارد. این بلندای شکوهمند فرهنگ و ادب شرقی، عرفانی و ایرانی، دست‏ مایه یک نسل سرفراز اصیل، خویشتن ‏دار و متمدن است که از منظر عفاف به یکدیگر می‏ نگریستند. زن در حشمت و جلال می‏زیسته است و مرد همواره در پی این حشمت و جلال می‏رفته است که به سادگی و آسانی، دست یافتنی نبوده است. کمتر بازیچه دست هوسران مردان بوده و بیشتر ارزش و اعتبار داشته است. «آیا آنجا که سلسله مقررات اخلاقی به نام عفت و تقوی بر روح مرد و زن حکومت می‏کند و زن به عنوان چیزی گرانبها دور از دسترس مرد است این استعداد بهتر به فعلیت می‏رسد یا آن‏جا که احساس منعی به نام عفت و تقوی در روح آنها حکومت نمی‏کند و اساساً چنین مقرارتی وجود ندارد. و زن در نهایت ابتذال در اختیار مرد است.» اما زن بدون عفّت و پوشش، این جمال مرموز و شاعرانه را نیز از کف می‏دهد و به زباله‏ دانیِ شهوت مردانِ بی ‏اصول بَدَل می‏گردد، مردانی که نه شاعر، بلکه تبهکارند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *