یادداشت

نقش زنان در پشت پرده پیام های بازرگانی (فرهنگ مصرف گرایی)

نقش زنان در پشت پرده پیام های بازرگانی (فرهنگ مصرف گرایی)

تأثیر تبلیغات بر روی جامعه رسانه به عنوان یکی از ارکان زندگی امروز، نقش انکارناپذیری در جامعه پذیری و اعطای نقش به اعضای خود ایفا می کند و به همین دلیل محتوای آن نقشی تأثیرگذار در رسیدن به این هدف برعهده دارد. تصویری که رسانه از زن و نقش وی در ...

خبرنامه

قدمت چادر متعلق به کدام دوره در تاریخ است؟

چادر مشکی در ایران بیشتر از آنکه یک پوشش باشد نشانه یک ایدئولوژی است. شاید این جریان فکری به زمانی برگردد که رضاخان دستور داد زن ایرانی چارقد و چادر از سر بردارد.
آنان ترجیح دادند که خانه نشین شوند اما دست از چادر برندارند. همین زمان چادر نمادی از مقاومت شد. اما همین پوشش باستانی در طول تاریخ دستخوش تغییرات اساسی بود.

آیا می دانید قدمت چادر متعلق به کدام دوره در تاریخ است؟ آنچه در کتاب های تاریخی آمده، قدمت چادر به زنان هخامنشیان می رسد. چادر برای اولین بار در یک اثر از ابنیه ارگیلی در شمال غربی آناتولی که زنان را سوار بر اسب به تصویر کشیده و هم اکنون در موزه استانبول است، پوششی مانند چادر را به صورت ابتدایی آن مطرح می کند. البته این پوشش چادرمانند به صورت پارچه ای با حاشیه دوزی بسیار زیبا، آویزان از پشت تاج خانم های هخامنشی دیده می شود.
جرجی زیدان» می نویسد: اگر مقصود از حجاب، پوشانیدن تن و بدن است این وضع پیش از اسلام و حتی پیش از ظهور دیانت مسیح معمول بود و دیانت مسیح هیچ تغییری در آن نداده و تا اواخر قرون وسطی در اروپا معمول بوده و آثار آن هنوز در خود اروپا باقی مانده است. در فرهنگ معین برابر لغت چادر نوشته شده: «بالاپوشی که زنان روی سر اندازند و همه اندام آنان را پوشاند

اما چادر به معنی حجاب از زمان صفویان رواج پیدا کرد. اولئاریوس می نویسد: «زنان سر خود را کاملا می پوشانند و روی آن پارچه ای می اندازند که روی شانه هاشان می افتد و از جلو، گردن و گلو و سینه هایشان را می پوشاند (مقنعه) و آنگاه که آهنگ بیرون رفتن می کنند با چادر سفید سراسر اندام خود را از سر تا پا می پوشانند و رویشان را چنان زیر نقاب پنهان می دارند که جز مردمک چشمان چیزی دیده نمی شود.
بر اطلاق زنان ایرانی چهارپوشش جداگانه دارند که از دو تای آنها در خانه و از دوتای دیگر بیرون از خانه استفاده می کنند.
نخست پوششی روسری مانند که غالبا به منظور آرایش است و تا پشت اندام را می پوشاند. دوم چارقد که پوششی سه گوشه است، میانش را روی سر می اندازند و وسط دو دامن آن را زیر چانه به نوعی گره می زنند که دو دامن روی سینه را بپوشاند و دامن سوم پشت سر را مستور بدارد، پوشش سوم همان چادر است که سراسر اندام را از سر تا پا می پوشاند و پوشش چهارم چیزی شبیه دستمال است که صورت را می پوشاند و روی شقیقه بسته می شود. روی این روبند آنجا که چشم است شبکه هایی برای دیدن تعبیه شده است.»
اما همانطور که در روایت های تاریخی نقل شده است، چادر در آن زمان ها به رنگ های مختلف از جمله بنفش و آبی بوده است و فقط در ماه های محرم و صفر، زنان ایرانی برای شرکت در روضه های عزای امام حسین(علیه السلام) از چادرهای مشکی استفاده می کردند.

    پاسخ دهید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.