یادداشت

نقش زنان در پشت پرده پیام های بازرگانی (فرهنگ مصرف گرایی)

نقش زنان در پشت پرده پیام های بازرگانی (فرهنگ مصرف گرایی)

تأثیر تبلیغات بر روی جامعه رسانه به عنوان یکی از ارکان زندگی امروز، نقش انکارناپذیری در جامعه پذیری و اعطای نقش به اعضای خود ایفا می کند و به همین دلیل محتوای آن نقشی تأثیرگذار در رسیدن به این هدف برعهده دارد. تصویری که رسانه از زن و نقش وی در ...

خبرنامه

رشد شخصیت با رعایت حجاب

شخصیت؛ مجموعه افکار، عواطف، عادت‏ها و اخلاقیات یک انسان است که به تمایز وى از دیگران مى‏ انجامد؛ به عبارت دیگر، مجموعه صفات و ویژگى ‏هاى جسمى، روانى و رفتارى که هر انسان را از انسان‏ هاى دیگر متمایز مى ‏سازد، شخصیت نام دارد بر این اساس، هر کس شخصیتى دارد که خود را با آن معرفى مى‏ کند. و دیگران نیز او را به همان ویژگى ‏ها مى ‏شناسند.

اریک فروم انسان رشد یافته را انسان بارور معرفى مى‏ کند و در تعریف او مى‏ گوید: وى انسانى است که نیازهاى روانى‏ اش را از راه‏ هاى بارور و زایا و خلاق ارضا مى ‏کند به عقیده اریک فروم مؤثرترین عامل در رشد شخصیت انسان برآوردن معقول نیازهاى روانى است که حیوانات پست این نوع نیازها را ندارند. انسان سالم نیازهاى روانى – نه نیازهاى جسمانى مانند گرسنگى، تشنگى، جنسى و…- خود را از راه‏هاى خلاّق ارضا مى ‏کند و اشخاص ناسالم از راه‏ هاى نامعقول‏، اکنون باید دید آیا فرصت رشد شخصیت با رعایت حجاب فراهم مى‏ گردد؟ انسانى که پیوسته نگران زیبایى خود است و بیش‏تر در جهت معرفى پیکر خود مى‏ کوشد، بهتر مى ‏تواند قابلیت‏ هاى خود را بشناسد و به فعلیت برساند یا آن که سر در باغ اندیشه دارد؟ آیا توجّه به نیازهاى جسمانى و سطحى به انسان امکان رشد مى ‏دهد یا توجّه به نیازهاى عالى و مخصوص انسان‏ ها؟ آیا غرق شدن در خود نمایى و جلب توجّه دیگران مسیر منتهى به یافتن خویشتن است؟ انسانى که زندگى‏ اش تحت فرمان و اراده‏ اش نیست، در حس هویّت یابى خود دچار شکست شده است‏ تا چه رسد به آن که هویّتش را به کمال رساند. زیرا سلیقه و خواست دیگران در زندگى ‏اش تأثیر مى ‏گذارد و چنان زندگى مى‏ کند که دیگران مى‏ پسندند، نه آنگونه که خود مى‏ پسندد.

بى ‏حجاب در اندیشه نمایش خود و زیبایى خویش است. این امر که عقده حقارت انسان را مى‏ نمایاند، زمینه رشد و تعالى وى را نابود مى‏ سازد؛ در حالى که زن مانند مرد یک انسان است و باید از نظر انسانى رشد و تکامل یابد. کسى که با نمایش زیبایى خود و گزینش پوششى ویژه در اندیشه جلب نظر دیگران به سر مى‏ برد، در حقیقت مى‏ خواهد با تکیه بر جذابیت‏ هاى ظاهرى خویش و نه اصالت‏ها و ارزش‏ هاى متعالى خود، جایى در جامعه بیابد. در واقع او از این طریق اعلام مى‏ دارد، آنچه برایش اصل است و اهمیّت دارد، «زن بودن» او است نه انسانیت و اندیشه و لیاقت و کارآیى‏ اش. چنین فردى قبل از همه اسیر خویش است و به مغازه‏ دارى شبیه است که پیوسته در اندیشه تزیین ظاهر و تغییر دکور خود به سر مى‏ برد و فرصت پرداختن به آرزوهاى بزرگ‏تر را نمى ‏یابد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *