یادداشت

نقش زنان در پشت پرده پیام های بازرگانی (فرهنگ مصرف گرایی)

نقش زنان در پشت پرده پیام های بازرگانی (فرهنگ مصرف گرایی)

تأثیر تبلیغات بر روی جامعه رسانه به عنوان یکی از ارکان زندگی امروز، نقش انکارناپذیری در جامعه پذیری و اعطای نقش به اعضای خود ایفا می کند و به همین دلیل محتوای آن نقشی تأثیرگذار در رسیدن به این هدف برعهده دارد. تصویری که رسانه از زن و نقش وی در ...

خبرنامه

بدحجابی در سینمای ایران

دوگانگی اجتماعی در زمینه حجاب به گونه ای است که حتی موقعیت های رسمی را هم شامل می شود. در کشور ما که سینما به نوعی از سوی مسئولان فرهنگی نظارت می شود، این تصور که محصولات آن منطبق بر اندیشه تصمیم گیرندگان فرهنگی کشور است، تصور نابجایی نیست. در چنین شرایطی اکران شدن فیلم هایی که در آنها جلوه های مختلف بدحجابی در سینمای ایران علناً به نمایش گذاشته می شود، تماشاگران این فیلم ها را بیش از پیش در این دوگانگی فرو می برد.

مدیر کل امور اجتماعی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دیدگاه خود را در مورد حجاب اینگونه مطرح می کند: منظور از حجاب پنهان کردن و انزوای زن نیست؛ بلکه پوشش او تا حدی است که باعث تحریک نامحرم نشود. استاد مطهری در این زمینه می گوید: اگر زن مرض نداشته باشد و نخواهد عریان بیرون بیاید، پوشیدن یک لباس ساده که تمام بدن و سر جز چهره و دو دست تا مچ را بپوشاند، مانع هیچ فعالیت بیرونی نخواهد بود. بلکه بر عکس، خونمایی و پوشیدن لباسهای تنگ و مدل های رنگارنگ است که زن را به صورت موجودی مهمل و غیر فعال درمی آورد که باید تمام وقتش را مصرف حفظ پوزیسیون خود کند. استاد مطهری خطوط اصلی مسئله حجاب را در این عبارت خلاصه می کند: اسلام می گوید نه حبس، نه اختلاط، بلکه حریم.

امیرمؤمنان علی (علیه السلام) در زمینه حجاب می فرماید: خداوند حدود و مرزهایی قرار داده است. از آنها تجاوز نکنید و واجبات و فرایض دینی قرار داده آنها را ترک نکنید. لباس مناسب آن است که پوشاننده حریم انسان باشد، به نحوی که باعث جلب توجه محیط نگردد. همچنین لازم است حجاب را به عنوان یک فرهنگ و سنت در جامعه به تصویر بکشیم. نکته بسیار مهم این است که یکی از ابزارهای مناسب و موثر در گسترش فرهنگ یک جامع رسانه های جمعی است که باید بیشتر به آن توجه شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *