یادداشت

نقش زنان در پشت پرده پیام های بازرگانی (فرهنگ مصرف گرایی)

نقش زنان در پشت پرده پیام های بازرگانی (فرهنگ مصرف گرایی)

تأثیر تبلیغات بر روی جامعه رسانه به عنوان یکی از ارکان زندگی امروز، نقش انکارناپذیری در جامعه پذیری و اعطای نقش به اعضای خود ایفا می کند و به همین دلیل محتوای آن نقشی تأثیرگذار در رسیدن به این هدف برعهده دارد. تصویری که رسانه از زن و نقش وی در ...

آیا حجاب باعث محدود کردن مسئولیت زن است؟

هر کس در برابر خود و دیگران مسئول است. انجام موفقیت ‏آمیز مسئولیت به استعداد و برخوردارى از توانمندى ‏هاى متناسب و ظرفیت ‏هاى روان شناختى و جسمى نیاز دارد.  در پاره ‏اى از مسئولیت‏ ها و حتّى سپردن برخى از مسئولیت‏ ها حجاب شرط است و افرادى که بى‏ حجابى پیشه مى‏ کنند، توان انجام آن را ندارند. چاره ‏اى ندارند جز آن که انجام آن مسؤولیت‏ ها را به دیگران و حتّى مردان بسپارند(مجموعه مقالات کنفرانس زن، مقاله حجاب و آزادى)٫ زنانى که در پى دلربایى و جلب نظر دیگرانند و جز عرضه پیکر خود به چیزى نمى ‏اندیشند، هرگز نمى ‏توانند غمخوار همنوع خود باشند؛ در برابر خانواده و اجتماع احساس مسئولیت کنند و به معنویت خود و اعضاى خانواده و جامعه بیندیشند.

این افراد، افزون بر آن که خود به دلیل ناتوانى یا شانه خالى کردن از انجام دادن مسئولیت‏ هاى فردى باز مى‏ مانند، با روحیه و وضعیت بدنى خاص خویش محیط را آلوده و موقعیت را براى فعالیت مسئولیت پذیرانه نامساعد مى ‏سازند. بر این اساس، بازدهى فعالیت ‏هاى خانوادگى و اجتماعى را کاهش مى‏ دهند و حتّى دقّت عمل را دچار اختلال مى‏ کنند؛ به عبارت دیگر، این افراد خود ناتوان مى‏ مانند و دیگران را نیز از انجام دادن تعهدات و مسئولیت‏ هاشان باز مى‏ دارند. تحقیقات گسترده و به ویژه پژوهش‏ هاى میدانى، حاکى از افت تولید و کاهش سطح کیفیت در مراکز آلوده به افراد بى‏ حجاب، بر درستى این سخن گواهى مى‏ دهد.

آیا حجاب باعث محدود کردن مسئولیت زن است ؟ اسلام که عاطل و باطل ماندن نیروهاى عظیم انسانى و غیر انسانى را نمى ‏پسندد، براى رسیدن به موفقیت در انجام تعهدات و مسئولیت ‏هاى فردى و اجتماعى، استعداد و شرایطى را لازم مى ‏داند که رعایت پوشش خاص یکى از آن‏ها به شمار مى‏ آید. فرد بى‏ حجاب با رعایت نکردن این شرط در واقع از قبول مسئولیت خوددارى ورزیده، در پى خواسته ‏هاى خود مى‏ رود و حتّى دیگران را از انجام تعهدهاى پذیرفته شده باز مى‏ دارد. بنابراین، حجاب هرگز به معناى محدود کردن حوزه مسؤولیت زن نیست.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.